Programul de educaţie timpurie Da, Poţi! are patru componente: o fişă de evaluare a dezvoltării sociale şi emoţionale a copiilor, o programă educaţională, practici educaţionale şi o componentă de educaţie a părinţilor.

1. Fişa de evaluare a dezvoltării sociale și emoționale a copiilor


Această fişă a fost realizată pentru a permite educatorilor să evalueze nivelul de dezvoltare socio-emoţională a unui copil. Cele cinci fundamente socio-emoţionale cheie care sunt indicate de literatura de specialitate ca fiind direct implicate în formarea capacităţii de a învăţa şi a se dezvolta armonios: încredere, perseverenţă, organizare, înţelegere şi rezistenţă. Educatorii sunt rugaţi să evalueze capacitatea socio-emoţională a unui copil încadrând-o în una dintre următoarele categorii:

  • Incipientă: copilul începe să dovedească capacităţi într-un anumit domeniu.
  • În dezvoltare: copilul dovedeşte capacităţi, dar inconsistent şi nu în toate domeniile.
  • În consolidare: copilul dovedeşte capacităţi în cea mai mare parte a timpului, dar nu în toate domeniile.
  • Puternic consolidată: copilul dovedeşte capacităţi bine conturate în cea mai mare parte a timpului în toate domeniile.

 

2. Programa educaţională (curriculum)Curriculum programului Da, Poţi! cuprinde 5 module corespunzătoare celor cinci fundamente socio-emoţionale: încredere, perseverenţă, organizare, înţelegere şi rezistenţă.

Astfel, fiecare modul cuprinde activităţi elaborate (300 de pagini) pe care educatorii le pot desfăşura la clasă cu copiii. Fiecărei activităţi îi sunt descrise obiectivele precum şi materialele necesare. Activităţile au fost elaborate pe baza sugestiilor făcute de educatori şi sunt în acord cu nivelul de dezvoltare al copiilor preşcolari prin utilizarea păpuşilor, cântecelor şi poveştilor. Programul Da, Poţi! introduce copiiilor 5 personaje (regăsite sub forma unor păpuşi): Ioana cea încrezătoare, Petre cel perseverent, Ovi cel organizat, Ina cea înţelegătoare şi Radu cel rezistent. De asemenea, fiecare personaj are un cântec pe care copiii îl pot cânta pentru a-şi consolida achiziţiile. În manual sunt indicate o serie de poveşti în care sunt exprimate abilităţile pe care copiii le asimiliează.

 

3. Practici educaţionale


Principalele practici care stau la baza curriculei programului Da, Poţi! sunt:

  • Definirea operaţională a abilităţilor socio-emoţionale în termenii unor comportamente concrete şi observabile. Pentru a-i ajuta pe profesori şi părinţi să înţeleagă ce presupune încrederea, perseverenţa, organizarea, colaborarea şi rezilienţa emoţională, acest program a adoptat principiile analizei comportamentale care presupun definirea în termenii unor comportamente observabile şi concrete a tuturor acestor aspecte pe care copiii trebuie să şi le însuşească la sfârşitul acestui program. Aceste aspecte sunt valabile nu doar în cazul procesului de predare a acestor comportamente ci şi în cazul celui de evaluare.
  • Feedback comportamental specific. Bernard (2002b) propune o variantă a principiului întăririi pozitive care poate fi implementată de profesori şi părinţi pentru a creşte frecvenţa unor comportamente. Bernard consideră că este important ca adulţii să-i laude pe copii atunci când aceştia manifestă încredere, perseverenţă, colaborare, organizare şi rezilienţă emoţională prin utilizarea unor fraze prin care să li se aducă la cunoştinţă copiilor tipul comportamentului pe care îl manifestă (ex., te-ai străduit din greu, ai fost foarte perseverent). Aşadar, prin intermediul acestui program, se încurajează folosirea unui feedback comportamental specific.
  • Predarea explicită. Acest principiu al predării, bazat pe teoria procesării informaţiei, îi ajută pe copii să înţeleagă mai uşor, să practice, să aplice şi să reţină noile concepte şi abilităţi. Acest principiu a fost adaptat pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 4 şi 7 ani (Rosenshine, 1986). Predarea explicită presupune următoarele aspecte:

 

Prezentarea noului material pe paşi mici.
Oferirea unor instrucţiuni şi explicaţii clare şi detaliate.
Oferirea unor posibilităţi de a practica activ cele învăţate.
Punerea de întrebări pentru a verifica gradul de înţelegere a celor predate şi obţinerea unor răspunsuri de la toţi cei implicaţi în actul de învăţare.
Ghidarea celor care învaţă în fazele iniţiale de practică.
Oferirea unui feedback sistematic şi corectarea răspunsurilor greşite.
Continuarea practicii până în momentul în care cei care învaţă sunt independenţi şi încrezători.
Prezentarea unor exemple şi contraexemple. Este cunoscut faptul că pentru a facilita însuşirea unui concept, cei care învaţă beneficiază de pe urma explorării mai multor exemple şi contraexemple ale conceptului care se doreşte a fi însuşit (ex., McMurray, Bernard, Klausmeier, Schilling şi Vorwerk, 1977). În cadrul activităţilor specifice acestui program, fiecare dintre cele cinci abilităţi socio-emoţionale sunt prezentate copiilor mai întâi sub forma unei definiţii, iar ulterior sunt oferite de către profesor iar în unele cazuri de către copii mai multe exemple şi contraexemple.
Învăţarea explicită a auto-verbalizării pozitive. În cadrul mai multor programe care şi-au propus să-i înveţe pe copii abilităţi sociale, precum şi abilităţi de management al stresului şi a furiei (ex., Vernon, 1989), există o componentă a instruirii care le oferă copiilor oportunitatea de a-şi internaliza auto-verbalizări pozitive şi enunţuri raţionale.

4. Educaţia părinţilor


Deoarece achiziţiile emoţionale şi sociale trebuie consolidate şi acasă, programul Da, Poţi! cuprinde şi un modul de activităţi adresat părinţilor. Acest modul oferă educatorilor modalitatea în care pot prezenta părinţilor procesul de dezvoltare şi optimizare socială şi emoţională utilzat la grădiniţă. Astfel, părinţilor li se descriu cele 5 module: încredere, perseverenţă, organizare, înţelegere şi rezistenţă, precum şi modalitatea prin care ei pot continua acasă educarea şi învătarea lor. Sunt oferite educatorilor modalităţi practice de a comunica părinţilor ce învată copiii la grădiniţă precum şi cum anume părinţii le dezvolte.
Programul educaţional timpuriu Da, Poţi! este de departe cel mai implementat program de educaţie emoţională şi socială din Australia, el fiind utilizat şi în grădiniţele din Anglia, Statele Unite ale Americii, Franţa, Italia.

 

 

 

 

Programul de educaţie timpurie Da, Poţi!

Urmărește-ne

 

Asociația TIDRAPSY

Contact

 +40 756268072

 contact@timeeanita.ro

Strada Moților, Nr. 11


    București 031521

Urmărește-ne

 

Timeea Niță

Cabinet Individual

de

Psihologie