Programul de educaţie timpurie Da, Poţi! are patru componente: o fişă de evaluare a dezvoltării sociale şi emoţionale a copiilor, o programă educaţională, practici educaţionale şi o componentă de educaţie a părinţilor.
1. Fişa de evaluare a dezvoltării sociale și emoționale a copiilor
Această fişă a fost realizată pentru a permite educatorilor să evalueze nivelul de dezvoltare socio-emoţională a unui copil. Cele cinci fundamente socio-emoţionale cheie care sunt indicate de literatura de specialitate ca fiind direct implicate în formarea capacităţii de a învăţa şi a se dezvolta armonios: încredere, perseverenţă, organizare, înţelegere şi rezistenţă. Educatorii sunt rugaţi să evalueze capacitatea socio-emoţională a unui copil încadrând-o în una dintre următoarele categorii:
2. Programa educaţională (curriculum)Curriculum programului Da, Poţi! cuprinde 5 module corespunzătoare celor cinci fundamente socio-emoţionale: încredere, perseverenţă, organizare, înţelegere şi rezistenţă.
Astfel, fiecare modul cuprinde activităţi elaborate (300 de pagini) pe care educatorii le pot desfăşura la clasă cu copiii. Fiecărei activităţi îi sunt descrise obiectivele precum şi materialele necesare. Activităţile au fost elaborate pe baza sugestiilor făcute de educatori şi sunt în acord cu nivelul de dezvoltare al copiilor preşcolari prin utilizarea păpuşilor, cântecelor şi poveştilor. Programul Da, Poţi! introduce copiiilor 5 personaje (regăsite sub forma unor păpuşi): Ioana cea încrezătoare, Petre cel perseverent, Ovi cel organizat, Ina cea înţelegătoare şi Radu cel rezistent. De asemenea, fiecare personaj are un cântec pe care copiii îl pot cânta pentru a-şi consolida achiziţiile. În manual sunt indicate o serie de poveşti în care sunt exprimate abilităţile pe care copiii le asimiliează.
3. Practici educaţionale
Principalele practici care stau la baza curriculei programului Da, Poţi! sunt:
Prezentarea noului material pe paşi mici.
Oferirea unor instrucţiuni şi explicaţii clare şi detaliate.
Oferirea unor posibilităţi de a practica activ cele învăţate.
Punerea de întrebări pentru a verifica gradul de înţelegere a celor predate şi obţinerea unor răspunsuri de la toţi cei implicaţi în actul de învăţare.
Ghidarea celor care învaţă în fazele iniţiale de practică.
Oferirea unui feedback sistematic şi corectarea răspunsurilor greşite.
Continuarea practicii până în momentul în care cei care învaţă sunt independenţi şi încrezători.
Prezentarea unor exemple şi contraexemple. Este cunoscut faptul că pentru a facilita însuşirea unui concept, cei care învaţă beneficiază de pe urma explorării mai multor exemple şi contraexemple ale conceptului care se doreşte a fi însuşit (ex., McMurray, Bernard, Klausmeier, Schilling şi Vorwerk, 1977). În cadrul activităţilor specifice acestui program, fiecare dintre cele cinci abilităţi socio-emoţionale sunt prezentate copiilor mai întâi sub forma unei definiţii, iar ulterior sunt oferite de către profesor iar în unele cazuri de către copii mai multe exemple şi contraexemple.
Învăţarea explicită a auto-verbalizării pozitive. În cadrul mai multor programe care şi-au propus să-i înveţe pe copii abilităţi sociale, precum şi abilităţi de management al stresului şi a furiei (ex., Vernon, 1989), există o componentă a instruirii care le oferă copiilor oportunitatea de a-şi internaliza auto-verbalizări pozitive şi enunţuri raţionale.
4. Educaţia părinţilor
Deoarece achiziţiile emoţionale şi sociale trebuie consolidate şi acasă, programul Da, Poţi! cuprinde şi un modul de activităţi adresat părinţilor. Acest modul oferă educatorilor modalitatea în care pot prezenta părinţilor procesul de dezvoltare şi optimizare socială şi emoţională utilzat la grădiniţă. Astfel, părinţilor li se descriu cele 5 module: încredere, perseverenţă, organizare, înţelegere şi rezistenţă, precum şi modalitatea prin care ei pot continua acasă educarea şi învătarea lor. Sunt oferite educatorilor modalităţi practice de a comunica părinţilor ce învată copiii la grădiniţă precum şi cum anume părinţii le dezvolte.
Programul educaţional timpuriu Da, Poţi! este de departe cel mai implementat program de educaţie emoţională şi socială din Australia, el fiind utilizat şi în grădiniţele din Anglia, Statele Unite ale Americii, Franţa, Italia.
Urmărește-ne
Asociația TIDRAPSY
Contact
+40 756268072
contact@timeeanita.ro
Strada Moților, Nr. 11
București 031521
Urmărește-ne
Timeea Niță
Cabinet Individual
de
Psihologie